Форма входу
Логін:
Пароль:

Пошук

...

Консультації
Загартування (валеологія) (25384)
Роль дорослого в розвитку творчих ігор (9213)
Інклюзивна освіта в контексті реалій сьогодення (16622)
Типи обдарованості, їх характеристика за Де Хааком та Кафом. (5309)
Методична робота в дошкільному навчальному закладі (110699)
Структура інтелекту Дж. Гілфорда (11393)
Програма з розвитку психоемоційної сфери та особистості у дітей дошкільного віку (4-5 років) (7664)
Пошуково-дослідницька діяльність дітей дошкільного віку (80042)
Виховання людяності: програмні вимоги (15586)
Методика використання загадок в роботі з дітьми (18157)

Категорії розділу
Статті по вихованню [53]

Погода в Вінниці

Головна

Реєстрація

Вхід
Вітаю Вас Гість | RSS


Слов'яночка


Субота, 25.11.2017, 02:56
Головна » Консультації » Статті по вихованню

Розв’язування математичних задач: компетентнісний підхід
К. Щербакова, Л. Зайцева
Нинішній процес реформування першої ланки освіти — дошкільної — потребує подальшого вдосконалення її змісту, осучаснення навчальних технологій, гуманізації цілей, визначених як пріоритетні. Всі знання, уміння та навички з різних розділів програми, що ними оволодівають діти, є важливими. Однак поряд із цим дедалі більшої актуальності набуває сьогодні компетентнісний підхід у навчанні та вихованні дошкільнят (Коментар до Базового компонента дошкільної освіти в Україні). Він передбачає, що педагог має не тільки домагатися засвоєння дітьми певних знань, а й забезпечити становлення відповідних компетентностей.
З урахуванням цього ми розглянули проблему формування математичної компетентності дітей старшого дошкільного віку. Попереднє дослідження показало, що зазначене утворення не розвивається належним чином без цілеспрямованого формування кожного його складника — мотиваційного, змістового та дійового компонентів. Отже, на нашу думку, чинні програми навчання та виховання дошкільнят потребують певних змін у цьому напрямі.
Здійснений перехід освітніх закладів країни на 12-річний термін навчання зумовив нагальну потребу оновлення змісту навчальних програм для дітей шостого року життя. Аналізуючи практичну роботу педагогів, ми констатували: чимало хто з них довільно переносить частину програмного матеріалу з математики, визначеного для підготовчої групи, до старшої. Зокрема, це стосується розв'язування арифметичних задач. Відтак постали такі запитання: чи цей матеріал доступний для розуміння його п'ятирічними дітьми? І чи є ефективним пряме використання у старшій групі тієї методики навчання, яка рекомендована для підготовчої?
Психолого-педагогічна наука стверджує, що 5-6-річні діти вже мають досить значний інтелектуальний, психічний та фізичний "багаж". Результати численних досліджень переконливо демонструють, що за спеціально організованого навчання можна успішно формувати у них навички розв'язування арифметичних задач.
У ході нашої дослідної роботи було виявлено труднощі, з якими зустрічаються дошкільнята, оволодіваючи цим умінням:
♦ дітям іще складно встановлювати відношення між числовими даними, а використання наочності (предметів, малюнків, схем) не завжди допомагає зрозуміти їх;
♦ значній частині дошкільнят важко утримувати в пам'яті текст задачі, а також визначати, що саме треба дізнатись у ній;
♦ вибір потрібної арифметичної дії часто-густо здійснюється навмання (після розв'язування задачі з допомогою дорослого діти правильно обирають знаки, але це стосується лише задач аналогічного змісту);
♦ дитина, зазвичай, не може пояснити вибір арифметичної дії, навіть якщо зробила це правильно;
♦ перенесення набутих знань у нові умови (самостійне розв'язування задач інших типів) майже не спостерігається.
Це допомогло нам дійти висновку, що долати труднощі, яких зазнають дошкільнята, та помилки, яких вони припускаються, розв'язуючи арифметичні задачі, доцільно за таким алгоритмом:
♦ встановлення відношення "ціле — частина" та його знакова фіксація;
♦ виконання дії зрівнювання та фіксація її за допомогою знаків;
♦ встановлення зв'язку між відношенням "ціле — частина" та дією зрівнювання;
♦ здійснення лічби;
♦ складання числового виразу, що фіксує виконані дії.
У процесі навчання математичні дії мають поставати перед дітьми як певні засоби, що відображають складний за своїм характером зміст. Додаткове введення знаків, моделей та умовних позначень в особливий спосіб витворює зовнішню (наочну) форму існування абстрактного.
Отже, засвоєння дитиною сутності арифметичного виразу можливе за такого навчання, яке, з одного боку, д змогу розкрити специфіку трьох типів математичних дій (зрівнювання, встановлення відношень "ціле — частина" та лічба), а з іншого — зафіксувати зв'язок між цими діями. Тут для навчання потрібні такі задачі, в яких зазначені операції здійснюються щодо одних і тих самих об'єктів.
На нашу думку, ознайомлення старших дошкільнят із математичними задачами доцільно розпочинати у третьому кварталі, забезпечуючи індивідуально-диференційований підхід до вихованців. Так, дітей із високим рівнем сформованості елементарних математичних уявлень (добре знають цифри та знаки, склад числа; вміють відлічувати по одиниці) можна вчити розв'язувати задачі на знаходження суми та остачі, невідомих компонентів (перший або другий доданок). Дошкільнят, умовно віднесених до підгрупи середнього рівня, слід готувати до обчислювальної діяльності (вивчати склад числа з одиниць та з двох менших, суміжні числа). З вихованцями, у яких зафіксовано низький рівень зазначених вище математичних уявлень, варто продовжувати працювати за програмою попередньої вікової групи.
Подаємо зразок перспективного планування занять із дітьми першої та другої підгруп, в якому передбачено індивідуально-диференційований підхід.
Для прикладу пропонуємо фрагмент заняття з навчання старших дошкільнят розв'язувати арифметичні задачі. Подібні заняття проводяться окремо (наприклад, тематичні) або є частиною комплексної роботи. їх кількість за цією темою вихователь визначає з урахуванням наміки засвоєння дітьми навчального матеріалу. Сю-ти й числові дані можна змінювати, але обов'язково слід дотримуватися визначеної вище послідовності проведення занять.

Тема: "Встановлення відношення "ціле — частина"
Програмовий зміст: навчати дітей ділити предмети на частини; позначати свої дії словами; встановлювати відношення між частиною та цілим. Ознайомити з моделлю (ціле, частина), математичними знаками ( + "плюс"; — "мінус"; = "дорівнює").

Скачати повну статтю в файлі Word можна в Архіві статей.


Категорія: Статті по вихованню | Додав: VinDNZ1 (01.10.2009)
Переглядів: 11539 | Теги: діти, консультації, виховання, заняття | Рейтинг: 4.2/22
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Меню сайту

Наші фото

Друзі сайту
Вінницьке міське управління освіти

Вінницька міська рада

Вінницька ОДА

Урядовий портал

Міністерство освіти і науки України


Наші діткиsadochok.org - Дитячі садочки Києва



Наша кнопка
slovyanochka.at.ua - ДНЗ №1 Слов'яночка м. Вінниця
отримати код

Статистика

Рейтинг@Mail.ru



Copyright ORIGAMI © 2009-2017Хостинг від uCoz