Форма входу
Логін:
Пароль:

Пошук

...

Консультації
Типи обдарованості, їх характеристика за Де Хааком та Кафом. (5173)
Сучасний зміст екологічного виховання (23008)
Проблема обдарованості: теоретичний аспект (10849)
Рухова активність – запорука здорового способу життя. (18042)
Організація ігрової діяльності в дошкільному навчальному закладі (52428)
Особистість (9833)
Психологічна небезпека — чи можна вберегти від неї дитину? (5684)
Зміст та особливості предметно-ігрового середовища (20710)
Якщо батьки розлучилися... Криза втрати (4706)
Розв’язування математичних задач: компетентнісний підхід (11391)

Категорії розділу
Статті по вихованню [53]

Погода в Вінниці

Головна

Реєстрація

Вхід
Вітаю Вас Гість | RSS


Слов'яночка


Субота, 22.07.2017, 03:44
Головна » Консультації » Статті по вихованню

Соціалізація – навчання жити в суспільстві
А. Гримова, А. Гречишкіна
Дошкільний вік — період, коли в дитини формуються уявлення про навколишній світ, явища суспільного життя, взаємини між людьми. Вступаючи у життя, малюки мають засвоїти багато правил, які склалися в суспільстві. Й допомогти їм у цьому маємо ми — педагоги.
У доступній формі намагаємося ознайомлювати своїх вихованців із законами гуманного ставлення до людей, нормами поведінки в суспільстві, правилами бережливого ставлення до природи, своїх речей, предметів побуту, керуючись рекомендаціями Базового компонента дошкільної освіти України та Законом України "Про соціальну роботу з дітьми та молодцю".
Життя малюка сповнене різноманітних, складних для нього ситуацій та перешкод. І саме дорослі мають на вчити знаходити вихід із них, почуватися впевнено й комфортно, бути готовими до труднощів та їх подолання, бо в житті, на жаль, не прилітає на допомогу квітк семипелюсткова.
Саме на дошкільний заклад покладається виконання замовлення сім'ї щодо формування соціального досвіду вихованців: з одного боку, діти мають набути навичок та практичних умінь для соціальної адаптації, а з іншого — навчитися вирізняти себе з-поміж інших, відстоювати свою індивідуальність, "не розчинятись" у групі однолітків.
Наш дитсадок має багаторічний досвід впровадження інноваційної технології з формування соціальної компетентності дошкільнят. Протягом 18 років будуємо педагогічний процес за рекомендаціями Є.Є. Шулешка — відомого російського педагога і психолога. Практика показала, що в процесі навчальної діяльності доцільно спонукати дітей об'єднуватися в малі соціуми по 4-6 осіб. Ці "сімейки" створюються за особистим вибором вихованців. Педагог може в разі потреби допомогти в цьому дітям.
Працюючи в підгрупах, наші дошкільнята мають можливість орієнтуватися одне на одного, зазирнути в робо' товариша, набувати навичок взаємодопомоги. В "комп ніях" або "сімейках" кожний знаходить максимально вигідні умови для колективного ділового спілкування. В таких мікрогрупах лідери активізують більш пасивних дітей, кожна дитина може виразити своє ставлення до товаришів, об'єктивно оцінити власні невдачі та успіхи.
Той, хто раніше виконав своє завдання, має можливість походити по групі та подивитись, як із ним справилися в інших підгрупах, порівняти з власними результатами.
Коли команди змагаються між собою, фішки-нагоро-ди вихователь кладе на середину загального столу кожної команди, незалежно від того, хто з дітей заробив цю фішку. Нашим вихованцям подобаються ситуації спільного пошуку, за яких водночас кожний з учасників може здійснити пробні дії з власної ініціативи.
Отже, виховуємо дитину не егоїстичним індивідуумом, колективістом, соціально компетентною особистістю.
Процес соціалізації передбачає пристосування дитини до навколишнього світу, суспільного середовища, засвоєння, привласнення нею знань, норм певного угруповання. І відбувається він у трьох основх сферах: ігрова діяльність, спілкування, свідомість.
Дошкільний заклад перший відкриває перед дитиною світ соціально-суспільного життя. Разом із родиною він бере на себе функції формування особистості.
Щоб полегшити складний і болісний процес адаптації малюків до навчального закладу, у нашому садку було створено Центр розвитку дитини "Розвивалки". Мета його роботи — збереження фізичного й психічного здоров'я малюка, формування його первинної життєвої компетентності.
На заняття у Центрі запрошуємо малюків мікрорайону, які готуються вступити до дошкільного закладу. Тут у них формуємо первинні навички соціалізації у грі та в різних видах діяльності (оздоровча гімнастика, заняття з логіки, мовлення, малювання, музика).
Робота в Центрі ведеться двічі на тиждень. Увесь час поряд із дитиною перебуває рідна людина (тато, мама, бабуся, дідусь), яка допомагає виконувати завдання, бере участь в іграх, спілкуванні. Коли дитина добре адаптується до однолітків, вихователя, спільної діяльності, вона переходить до загальної групи дошкільного закладу.

РОБОТА З ПЕДАГОГАМИ
Працюючи над проблемою соціалізації дітей, пам'ятаємо: як неможливо навчитися кататися на велосипеді без велосипеда, так і впровадження педагогічних інновацій потребує апробацій та тренування педагога. Мало почути або прочитати щось. Треба навчитися самому інакше мислити і діяти. Потім відпрацьовувати набуті вміння. Рольові Ігри, мозкові штурми, обговорення ситуацій, виконання проектів — ось неповний перелік форм методичної роботи, які пропонуємо вихователям. Нижче подаємо одну з них.

Соціалізація у період дошкільного дитинства
Заняття з елементами тренінгу з педагогами
Мета: дати вихователям знання про формування соціальної компетентності дітей.
Очікуваний результат. Наприкінці заняття педагоги мають:
• Знати компоненти дитячої субкультури (дитячий фольклор, ігри, гумор, інтереси, мода, естетичні уявлення, правовий кодекс, спілкування).
• Продемонструвати вміння налагодити позитивне спілкування, активну та дружну роботу в команді.
• Запропонувати дидактичну гру з діагностики соціальної компетентності дошкільнят.
Обладнання та матеріали: маркери, аркуші паперу формату А-4, тексти для інсценізації, стікери або паперові смужки та скотч.
Попередня робота: ознайомитися з поняттями: субкультура, соціалізація, соціальна компетентність; з моделлю соціалізації дитини.
Орієнтовний план заняття:
1. Вступне слово, стартові завдання — 10 хв.
2. Робота у групах, презентації — 15 хв.
3. Підсумкове завдання — 10 хв.
4. Завершення тренінгу — 5хв.
5. Усього — 40 хв.
Вступне слово
Привітання до колег, оголошення теми заняття.
— Пригадаймо, яке слово ми найчастіше промовляємо щодня. Звичайно, слова можуть бути різними. Але, погодьтеся, найчастіше за інші ми говоримо слово "хочу". Так? У когось це "хочу" не дуже велике та голосне. Воно вміє потерпіти, зачекати, а в декого воно таке величезне, голосне, вередливе, що про нього знають, чують усі люди на вулиці, в крамниці, в дитсадку. От покажіть руками, яке завбільшки ваше "хочу".

Гра "По секрету всім-усім"
За допомогою гри "струмочок" вибираємо собі пару та розповідаємо одне одному свої секрети. Починати розповідь треба фразою: "Я хочу, щоб у мене було багато...", "Я хочу, щоб мені подарували..."
— А тепер складіть розповідь про свого товариша і перекажіть нам.
— Ось ми й дізналися про маленькі секрети своїх друзів, колег. Продовжимо. Об'єднаймося у три підгрупи — "Діти", "Батьки", "Вихователі" — за допомогою лічилки
"Зелений, жовтий, червоний" або якоїсь іншої.
Стартові завдання:
першій підгрупі ("Діти"): проінсценувати уривок "Відповідь" (за Василем Сухомлинським).
— Одного разу маленьке Курча знайшло великого Півня.
— Чому у чаплі довгий дзьоб, а в мене зовсім маленький? — запитало воно.
— Відчепися!
— Чому в зайця довгі вуха, а в мене навіть малесеньких немає?
— Не чіпляйся!
— Чому в кішки м'яка гарна шубка, а в мене якийсь жовтий пух?
— Відійди кажу! Замовкни!
— Чому навіть маленьке цуценя вміє вертіти хвостиком, а в мене ніякого хвостика немає?
— Та відчепися ж ти! — гримнув Півень.
— Чому в цапка є гарні ріжки, а у мене навіть поганеньких немає?
— Припини! Іди геть!
— Усе відчепися... геть ... припини! Чому всім маленьким дорослі відповідають на запитання, а ти — ні? — пропищало Курча.
— Тому що ти не запитуєш, а просто всім заздриш! — сердито відповів Півень. І це була чиста правда;
другій підгрупі ("Батьки"): посадити уявне жовте курча собі на долоню й спробувати його переконати.
Наприклад: "Дуже добре, що в тебе жовтий пух, тому що ..."; "Хоч у тебе короткий дзьоб, але ...";
третій підгрупі ("Вихователі"): дати пораду. Наприклад: "Не заздри іншим, а сам намагайся стати кращим", "Щоб виріс дзьоб, як у чаплі, треба ..."
Такі ігри допомагають краще зрозуміти себе та інших.

Руханка "Ящірка"
Рахуємося на робочі дні тижня, об'єднуємося по тр*. особи, із трійок утворюємо "ящірок". Для цього треба стати один за одним, покласти руки на плечі тому, хто попереду. На спину останнього прикріпити стікер (хві ящірки).
Правила гри. Якщо спробувати зловити ящірку за хвіст, вона втече і залишить хвіст у руках. У цій грі ви будете водночас і ящіркою, і мисливцем. Ваше завдання відірвати якомога більше хвостів у інших ящірок. Ящірка без хвоста виходить з гри. Переможуть ті, хто відірве найбільше хвостів, поки їхній хвіст на місці.
Основні завдання
Робота з літературою у підгрупах-"ящірках":
• Дитячі ігри
• Дитячий фольклор
• Дитячий гумор
• Релігійні уявлення
• Спілкування
• Правовий кодекс
• Дитяча мода

Підсумкове завдання
Групи "Діти", "Батьки", "Вихователі" об'єднуються висловлюють свої побажання щодо формування соціал ної компетентності дітей.
Висновок: формування соціальної компетентності дошкільнят здійснюють батьки, вихователі та дитяче ти вариство в навчально-виховній, Ігровій діяльності та повсякденній життєдіяльності.
Завершення тренінгу
Усі учасники стають у коло, беруться за руки та обігрують "Вдячний вірш" Марії Познанської.
Ведучий. — Я всміхаюсь сонечку:
Усі.     — Здрастуй, золоте!
Усі піднімають руки вгору та повторюють:
         — Здрастуй, золоте!
Ведучий. — Я всміхаюсь квіточці:
         — Хай вона цвіте!
Усі.     — Хай вона цвіте!
Ведучий. — Я всміхаюсь дощику:
         — Лийся, мов з відра!
Усі.     — Лийся, мов з відра!
Ведучий. — Друзям усміхаюся:
         — Зичу всім добра!
Усі.     — Зичу всім добра!

РОБОТА З БАТЬКАМИ
Навчання та виховання дитини — спільне завдання дошкільного закладу та родини. Родина відіграє важливу роль у підготовці до життя своєї дитини. І дошкільний заклад — ідеальний помічник батьків у цій важливій справі. Формування соціально-комунікативної компетентності дитини 6 років неможливе без набуття нею досвіду позитивного розв'язання життєвих колізій. Починаючи з раннього віку, діти постійно потрапляють у ситуації, з яких мусять знаходити вихід. Першочергове завдання педагогів і батьків — навчити малюків способів позитивного розв'язання різних проблем.

Вправляння в позитивному розв'язанні життєвих ситуацій
Тренінювє заняття з батьками
Мета: ознайомити батьків з методикою досягнення позитивних результатів, формування соціально-комунікативної компетентності дітей. Спонукати їх до партнерства у реалізації спільних завдань.
Стартові завдання

Вправа "Знайомство"
Мета:   допомогти батькам краще пізнати своїх дітей, створити дружню атмосферу. Позитивно налаштувати їх на спільну роботу з педагогами.
Запропонувати батькам написати ім'я своєї дитини вертикально: згори вниз, а навпроти кожної літери записати якість дитини, що починається з цієї літери.
А — активний, адекватний, агресивний, азартний, артистичний...
Р — розумний, рухливий...
Т — творчий, технічний...
Е — емоційний, енергійний...
М — милий, малий...
Усі аркушики розмістити на загальному плакаті під назвою "Наша група".

Вправа "Інтерв'ю"
Мета : учити батьків об'єктивно оцінювати власну дитину (досягнення, особливості, найцікавіші моменти життя, те, що найбільше подобається дитині).
Батькам пропонують взяти одне в одного інтерв'ю про якийсь вчинок їхнього сина або доньки, що їх здивував, розсмішив, зворушив, і потім переповісти одержану інформацію присутнім.

Гра "Чарівна мотузочка"
Мета: обговорити комунікативні та конфліктні фактори, вправлятися в роботі у малих соціумах.
Об'єднати батьків у дві підгрупи, роздати їм малюнки із зображенням того, як поводяться діти або літературні персонажі у різних ситуаціях.
Завдання групам — записати якнайбільше:
першій підгрупі — конфліктних факторів, що підвищують вразливість дитини;
другій підгрупі — факторів, що допомагають уникнути конфліктів.
Вправа "Наші очікування"
Мета: з'ясувати очікування батьків щодо ролі дошкільного закладу у вихованні дітей.
Батьки працюють у двох групах.
Перша група має визначити, що дитсадок може дати їхнім дітям.
Друга група — обговорити, від чого дитсадок може захистити дітей.
Учасники зачитують свої очікування та наклеюють їх на плакати. Обговорення на тему "Чи всі очікування батьків можна задовольнити ігровою та навчальною діяльністю?" (Позитивним прикладом, допомогою, бесідою ...).
Висновок: наше спільне завдання — не тільки дати дітям знання, а й сформувати та розвинути особистісні якості кожної дитини.

Притча "Крамничка можливостей"
Одного разу чоловікові наснилося, начебто він ішов містом і зайшов до крамнички. Він довго ходив між полиць, на яких лежали різноманітні екзотичні овочі та фрукти, що приголомшували незвичайним виглядом, яскравими кольорами, ніжними пахощами.
Але варто було чоловікові взяти з полички плід, як той одразу перетворювався на крихітне зернятко. Тоді він звернувся до продавця:
— Дайте мені, будь ласка, ось той фрукт.
Але господар відповів:
— Ми не продаємо плодів, ми торгуємо насінням.
Мораль: кожен має у своєму житті багато можливостей, але головне— реалізувати їх.

Заняття з батьками з елементами тренінгу є першою сходинкою на шляху формування відповідальності тат і мам за соціалізацію дітей.
Ми впевнені: саме тільки перебування наших Надійок, Оксанок, Сергійків, Петрусів у культурному середовищі не зробить їх добрими, милосердними, гуманними. Потрібна систематична, копітка, повсякденна робота батьків та педагогів, щоб навчити дітей поводитися у різних життєвих ситуаціях за законами Добра, Краси, Ввічливості, Людяності. Адже соціалізація — складний і багатогранний процес, який триває все життя людини, а його основи закладаються в дошкільному дитинстві.

Скачати повну статтю в файлі Word можна в Архіві статей.

Категорія: Статті по вихованню | Додав: VinDNZ1 (29.09.2009)
Переглядів: 16664 | Теги: діти, консультації, виховання, заняття | Рейтинг: 4.2/9
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Меню сайту

Наші фото

Друзі сайту
Вінницьке міське управління освіти

Вінницька міська рада

Вінницька ОДА

Урядовий портал

Міністерство освіти і науки України


Наші діткиsadochok.org - Дитячі садочки Києва



Наша кнопка
slovyanochka.at.ua - ДНЗ №1 Слов'яночка м. Вінниця
отримати код

Статистика

Рейтинг@Mail.ru



Copyright ORIGAMI © 2009-2017Хостинг від uCoz